Gesprekstechnieken bij beeldbellen

Inleiding en inhoud

 

Ditgitale patiëntenzorg is in toenemende mate belangrijk in de huisartsenpraktijk. Veel praktijken onderzoeken de mogelijkheden van het beeldbellen met patiënten of zijn hier al mee gestart. Voor diverse patiënten (en praktijken) een uitkomst, voor veel zorgverleners toch ook even wennen omdat er aanvankelijk veel vragen zijn. 

Door in de training te oefenen met een patiënt-acteur raak je vertrouwd(er) in het beeldbellen, ervaar je met welke gesprekstechnieken de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met die in de spreekkamer en kom je erachter voor welke doelgroep en op welke wijze het beeldbellen voor jouw praktijk van toegevoegde waarde is. 

Deze digitale nascholing (Zoom) biedt je de mogelijkheid om met de trainer en patiënt-acteur in een kleine groep geïnteresseerden te experimenteren met casuïstiek uit de eigen praktijk. We staan stil bij de succeservaringen, voordelen en randvoorwaarden van het beeldbellen. En gaan vervolgens uitgebreid en op praktische manier in op de vragen en zorgen die er binnen de groep spelen. Hierbij kun je denken aan: hoe stel ik een patiënt op diens gemak in de digitale spreekkamer en welke mogelijkheden biedt deze vorm voor bijvoorbeeld lichamelijk onderzoek? Hoe zorg ik ervoor dat de kwaliteit van het contact vergelijkbaar is met een spreekkamer consult of in elke geval telefonisch contact overtreft? Welke patiëntgroep(en) zijn gemakkelijk om mee te beginnen? 

Relevantie links

Details

Doelgroep

huisarts, doktersassistent, praktijkondersteuner, POH-GGZ

Datum en tijd

20 mei 2025 van 15.45 - 17.30 uur

Locatie

Online via Zoom

Kosten

€   170,00                   

Cursusmateriaal zie ook bovenstaande links 

Sponsoring 

n.v.t. 

Accreditatie

2 accreditatiepunten

Docent

een ervaren docent van de LHV

Doelstelling
  • Je kent de randvoorwaarden voor een succesvol beeldbelconsult met een patiënt.
  • Je raakt meer vertrouwd met het voeren van een beeldbelconsult en ziet hoe collega’s dit aanpakken.
  • Je kunt patiënten digitaal op het gemak stellen en zorgen voor een prettig contact.
  • Je kunt gesprekstechnieken toe passen die helpen om je consult prettig, effectief en efficiënt te maken. Dit is afhankelijk van de ingebrachte casuïstiek.

Programma

  • Kennismaking en overzicht casussen
  • Aandacht voor de randvoorwaarden
  • Behandelen van casussen waarbij te denken valt aan:- Het leggen van prettig digitaal contact en creeren van een vertrouwde setting met de patiënt.
    - Het komen tot een goede anamnese
    - Het omgaan met een emotionele patiënt en reageren op zorgen
    - Een patiënt benaderen bij een vermoeden van zorgmijden
    - Het oplossen van situaties die gaandeweg ontstaan
  • Samenvatting en evaluatie

 

Voorafgaand aan de scholing ontvangen wij graag een casus van jou waaruit jouw leerwens blijkt (per email versturen naar info@doktersacademie.nl)

 

Enkele dagen voor de scholing, ontvang je per e-mail de toegangscode + voor het webinar via Zoom, inclusief uitleg over het gebruik van Zoom.

 

 

Schrijf u direct in

Bij inschrijving ga je akkoord met onze algemene voorwaarden.

Overzicht